Photobucket

Tuesday, April 15, 2008

Cerita hari ini... :)

Assalamu'alaikum wrwb... wish u all always fine all my friends, :).
Aq lagi buka2 file lama nih :) ...file yg "lucu2" skaligus mengharukan, hehe...('coz diantaranya adalah file ttg taaruf abi-umminya azzam, malu2 deh aq bacanya, skaligus terasa bergetar hati ini, apalagi beberapa bulan lagi gak terasa pernikahan kami dah jalan 6 tahun...Subhanallah, Walhamdulillah...) Btw, kami pernah terpisah jarak disaat abinya dinas2 'beda benua' overseas, maksimal 4 bulan-lah. Saat itu pasti tiap hari telpon2an atau sms-an, kangeeen... Dan biasanya saat berjumpa kembali, makin mesraaa bo'! :D hehe... Salah satu mail ini adalah mail kiriman abinya saat berada di eropa, n aq di Indonesia (hmmm, sekitar akhir 2004-awal 2005). Begini bunyinya (langsung copas, ;) )
Assalamualaikum wr
ba'da tahmid wa sholawat

Abi nggak tau dalilnya, masih dicari. Seandainya semua
yg dibawah ini benar, maka ummi beruntung sekali...

*KELEBIHAN SEORANG WANITA*

1. Seorang wanita solehah adalah lebih baik
daripada 70 orang wali,

2.Seorang wanita solehah adalah lebih baik
daripada 70 lelaki soleh,

3. Seorang wanita yang jahat adalah lebih buruk
daripada 1000 lelaki yang jahat,

4. 2 rakaat solat dari wanita yang hamil adalah
lebih baik daripada 80 rakaat solat wanita yang
tidak hamil,

5. Wanita yang memberi minum susu ibu
kepada anaknya akan dapat satu pahala daripada
tiap-tiap titik susu yang diberikannya.

6. Wanita yang melayani dengan baik suami
yang pulang ke rumah didalam keadaan letih akan
mendapat pahala jihad.

7.Wanita yang habiskan malamnya dengan
tidur yang
tidak nyenyak kerana menjaga anaknya yang
sakit akan mendapat pahala seperti
membebaskan 20 orang hamba sahaya.

8.Wanita yang melihat suaminya dengan
kasih sayang
dan suami yang melihat isterinya dengan
kasih
sayang akan dipandang Allah dengan penuh
rahmat.

9.Wanita yang menyebabkan suaminya
keluar dan
berjuang ke jalan Allah dan kemudian
menjaga adab
rumahtangganya akan masuk syurga 500
tahun lebih
awal daripada suaminya, akan menjadi ketua
70,000
malaikat dan bidadari dan wanita itu akan
dimandikan di dalam syurga, dan menunggu
suaminya
dengan menunggang kuda yang dibuat
daripada yakut.

10.Wanita yang tidak cukup tidur pada malam
hari
kerana menjaga anak yang sakit akan
diampunkan
oleh Allah akan seluruh dosanya dan bila dia
hiburkan hati anaknya Allah memberi 12
tahun
pahala ibadat.

11.Wanita yang memerah susu binatang
dengan "bismillah" akan didoakan oleh binatang itu
dengan doa keberkatan.

12.Wanita yang menguli tepung gandum
dengan "bismillah", Allah akan berkatkan rezekinya.

13.Wanita yang menyapu lantai dengan
berzikir akan mendapat pahala seperti menyapu lantai di
baitullah.

14.Wanita yang menjaga solat, puasa dan taat pada
suami, Allah akan mengizinkannya untuk
memasuki syurga dari mana-mana saja pintu yang dia suka.

15.Wanita yang hamil akan dapat pahala berpuasa
pada sianghari.

16.Wanita yang hamil akan dapat pahala
beribadat pada malam hari.

17.Wanita yang bersalin akan mendapat
pahala 70 tahun solat dan puasa dan setiap kesakitan pada
satu uratnya Allah mengurniakan satu pahala haji.

18.Sekiranya wanita mati dalam masa 40 hari
selepas bersalin,dia mendapat ganjaran mati syahid.

19.Jika wanita melayani suami tanpa khianat
akan mendapat pahala 12 tahun solat.

20.Jika wanita menyusui anaknya sampai
cukup tempo (2 tahun), maka malaikat-malaikat di langit
akan kabarkan berita bahwa syurga wajib baginya.

21.Jika wanita memberi susu dadanya
kepada anaknya yang menangis, Allah akan memberi pahala
satu tahun solat dan puasa.

22.Wanita yang meninggal dunia dengan
keredhaan suaminya akan memasuki syurga.

23.Semua orang akan dipanggil untuk
melihat wajah Allah di akhirat, tetapi Allah akan datang sendiri
kepada wanita yang menutup auratnya yaitu
memakai jilbab/kerudung di dunia ini dengan
istiqamah.

info terakhir : kalimat2 di atas mayoritas terdpt dlm : "shahih bukhari-muslim"

Smoga bermanfaat, dan smoga pernikahan teman2 pun makin mesraaa,makin istiqomah dalam menggapai cintaNYA, amiiin Ya Allah... :) aq mo' packing2 nih, coz minggu depan abinya dinas ke UK, n aq + azzam juga mo' "mudik" ke Indo ngurus2in berbagai hal. ;) Mohon do'anya smua yah... "secuil pesan (re-send nih buat yg biasa baca via YM, :)) "Seorang wanita datang memohon nasehat pada Nabi Muhammad SAW. Nabi menanyakan apakah dia memiliki suami, dan perempuan itu mengiyakan. Kemudian Nabi menanyakan apakah dia melayani suaminya. Perempuan itu menjawab dia melakukan apa yang bisa dia lakukan. Kemudian Nabi berkata pada perempuan tersebut: “Engkau sama dekatnya dengan Surga dan sama jauhnya dari Neraka sebagaimana dekatnya engkau dalam melayani suamimu”, dan dalam riwayat lain Beliau SAW bersabda “suamimu adalah Surgamu atau Nerakamu”. (HR. Bukhari dan Muslim). <):) "wanita2 dapat mengubah rumahnya menjadi surga yang indah, dan dapat pula menjadikan rumah itu panas laksana neraka" (DR.'Aidh Qorni dalam buku menjadi wanita paling bahagia di dunia)" ... Good luck all! Salam Ukhuwah selalu... wassalamu'alaikum warohmatullahiwabarokatuh... :)

-ry Ummu Azzam-

6 comments:

Larasati said...

Alhamdulillah ditakdirkan sebagai wanita. Kalau mau sebenarnya bayak jalan untuk mendapatkan pahala

riry said...

hehehe, intinya sama mbakyu, wanita n pria, sama2 harus bersyukur, di"tautkan" Sang Robb dalam bingkai indah bernama Cinta, ;)

indah said...

syukron selalu, miii... :)

nartono said...

Upps,Maaf ya jika aku salah masuk..
Banyak yang tidak tahu ketika seorang bayi yang menangis terus menerus itu sebenarnya bayi itu sedang memintakan ampunan untuk kedua orang tuanya... Jadi, hadapilah dengan senyuman..

IbuDzakyFai said...

wah.....mau pulkam neh........asyik dunk.....Yrims selalu utk Cerita hari ini.....Nambah pengetahuan Ibunya FaiDzaky neh

you know said...

alhamdulillah...